
Talán legalább olyan nehéz fix árakat találni manapság a turizmusban, mint igazán jó szakembereket, persze a hasonlat nem az igazi, hiszen míg a szakképzett munkaerő előreviszi az iparágat, addig talán a régi típusú árazásról már nem mondható el ugyanez.
Biztosan te is tapasztaltad már, hogy rákattintottál egy szálláshirdetésre és nem találtad meg az árat, csak miután megadtad a kívánt adatokat, mikor mész, hány éjszakára, hányan, hétköznap vagy hétvége, elő, utó vagy talán főszezonban… nem is beszélve a kedvezményekről… Ráadásul, ha egy héttel később ugyanezekkel a paraméterekkel megnézted, már más árat írt ki, bizony early bird és last minute előnyben.
Nagyjából 20 évvel ezelőtt üzemeltettem egy termálfürdő melletti szálláshelyet, ami összesen 3 fajta árral dolgozott egész évben, januárban kitaláltuk, felraktuk a weboldalra, illetve beillesztettük a print kiadványainkba és ezzel dolgoztunk egész évben. Az egyszerűség elve alapján működött az egész, telefonban vagy egy futó beszélgetésben megemlítve is nagyon könnyen tudtuk ajánlani a szállást, hiszen 10 másodperc volt elmondani az összes árunkat. De, persze a turizmus működési elve alapján éreztük a hátulütőket is. Elő- és utószezonban míg hétköznap pangott az üzlet, addig hétvégén rendszerint több vendéget vissza kellett utasítanunk és mint tudjuk egy termék árát leginkább a kereslet határozza meg, (ebben az iparágban ráadásul a kínálat fix) Tehát jó ötlet-e ugyanazon az áron ajánlani a hétköznapi időtöltést, amire mondjuk egy egységnyi vásárló érkezik, mint a hétvégit, amire pontosan nyolcszor annyi. Hát, csak akkor, ha amúgy is van pénzünk folyamatosan fejleszteni a hotelt, hiszen ezt a hobbit találtuk ki magunknak. (Természetesen vannak ennél sokkal költségesebb szabadidős tevékenységek is.) Kimutatások szerint a dinamikus árazás, ami a repjegy értékesítés világából indult hódító útjára és így a hotel szektort is gyorsan behálózta. 5-10%-al növeli a bevételt, ami persze elsősorban a szállásadónak és a fogyasztónak, vendégnek csak közvetve jó. De mégis, hogy tudjuk az előnyünkre fordítani ezt szálláskeresőként? Nagyon fontos, hogy tudatosan vessük bele magunkat a szálláskeresésbe, abban a szerencsés helyzetben találjuk majd magunkat, hogy a nagy számú és magasan jegyzett szállás közül, szinte biztosan megleljük majd azt, ami számunkra a legmegfelelőbb.
Íme pár tipp, ha olcsóbb árat is szeretnénk a legjobb mellé:
- foglaljunk jó előre, early birdként, hiszen ekkor még jelentősen olcsóbb árakat érhetünk el!
- ha szeretünk hazardírozni és akár gyorsan dönteni, mindig figyeljük a rövid távú ajánlatokat, hiszen a last minute alapján akár az üresen maradt szobákra is jó áron csaphatunk le!
- mindig nézzünk körbe az összes OTA (szállásközvetítő weboldal Booking.com, szallas.hu, trivago.hu, hotels.com, stb.) oldalon és a szállás hivatalos weboldalán is, ha használod rendszeresen a Wellboo-t, már biztosan észrevetted mekkora különbségek vannak az árakban!
- mindig nézzük meg a törzsvásárlói kedvezményeket, már a legtöbb szálláshely rendelkezik törzsvásárlói programmal, nem beszélve a közvetítő oldalakról!
- a legtöbb OTA (szállásközvetítő) oldalon olcsóbb árat kaphatsz, ha mobilon vagy applikáción keresztül foglalsz, ezeket is mindig csekkold le!
- még manapság sem elhanyagolható a személyes vagy telefonos ajánlatkérés varázsa, hiszen szívesebben osztanak meg veled ebben a formában fontos információkat, mit érdemes foglalni és mennyiért például.

Nézzünk is meg egy példát, hogy mennyi különböző fajta árat lehet társítani egy adott termékhez. A kutatásunk alapja egy bükfürdői szálláshely, az első ajánlatkérés pedig 2023.12.07-én történt, 2 főre, 3 éjszakára, mondjuk egy romantikus februári hétköznapi kikapcsolódásra 02.12-15-ig.
Íme:
A szállás weboldalán a kapott ajánlatok: standard kétágyas szoba: 152.745 Ft, de ezért az összegért előre kell fizetnünk és nem mondhatjuk le ingyenesen a szállást, sőt módosítani sem lehet ingyen. 170.715 Ft, 50% előleg fizetendő a foglalástól számított 5 nap után és lemondható az érkezést megelőző 5. napig. (ez az ár egyébként 5% kedvezményt tartalmaz), mivel legalább 3 éjszakát tartózkodunk a szálláshelyen. Törzsvásárlói programmal 1000-1500 Ft-al csökkenthető a végösszeg.
A Booking.com-on ez az összeg 165.710 Ft (itt módosítható az időpont, de a többi feltétel ugyanaz) és 184.755 Ft. App, mobil vagy Genius kedvezmény ez esetben nem érhető el!
A szallas.hu oldalon, a szállás weboldalához hasonlóan 152.745 Ft és 170.715 Ft-ért kínálják a standard kétágyast.
Hotels.com 181.581 Ft és 202.555 Ft-ért kínálja mindezt.
Nézzük meg, ha egy hónappal később kérjük le ezeket, (2024.01.11)
A szállás weboldalán a kapott ajánlatok: standard kétágyas szoba: 162.945 Ft, de ezért az összegért előre kell fizetnünk és nem mondhatjuk le ingyenesen a szállást, sőt módosítani sem lehet ingyen. 182.115 Ft, 50% előleg fizetendő a foglalástól számított 5 nap után és lemondható az érkezést megelőző 5. napig. (ez az ár egyébként 5% kedvezményt tartalmaz), mivel legalább 3 éjszakát tartózkodunk a szálláshelyen. Törzsvásárlói programmal 1000-1500 Ft-al csökkenthető a végösszeg.
A Booking.com-on ez az összeg 192.080 Ft (itt módosítható az időpont, de a többi feltétel ugyanaz). App, mobil vagy Genius kedvezmény ez esetben nem érhető el!
A szallas.hu oldalon, a szállás weboldalához hasonlóan 162.945 Ft és 182.115 Ft-ért kínálják a standard kétágyast.
Hotels.com 188.879 Ft és 210.710 Ft-ért kínálja mindezt.
Legalább 4 féle árat kaptunk tehát mindkét alkalommal , ebben az egyszerű esetben, hiszen a legnagyobb OTA (szállásközvetítő) oldalak még csak nem is adtak különösebb kedvezményeket adott szálláshelynek. Ami biztosan mondható, ha már megvan az a szálláshely, ami minden igényedet kielégíti, érdemes tudatosan és jó alaposan is körülnézni. Erre való a Wellboo, csekkold szállásainkat, légy okos és élvezd minden utazásod!